Wzrost liczby preparatów mleka dla niemowląt i dlaczego ma to znaczenie

 Karmienie piersią może odgrywać szczególnie ważną rolę w żywieniu we wczesnym okresie życia. Może ono korzystnie wpłynąć na przyszłe wyniki szkolne dzieci i perspektywy ekonomiczne w późniejszym życiu, a także na zdrowie matki.


Władze zdrowotne na całym świecie popierają zalecenie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), aby noworodki były w miarę możliwości karmione wyłącznie piersią od pierwszej godziny życia do szóstego miesiąca życia, a następnie otrzymywały bezpieczne i pożywne pokarmy przy kontynuacji karmienia piersią do drugiego roku życia lub dłużej.


Mimo to nasze ostatnie badanie pokazuje, że światowa sprzedaż preparatów do żywienia niemowląt przeżywa rozkwit. W latach 2005-2019 światowa sprzedaż preparatów mlecznych wzrosła ponad dwukrotnie, z 3,5 kg do 7,4 kg na dziecko. Całkowita sprzedaż wzrosła z 1 miliona ton do 2,1 miliona ton.


Wzrost sprzedaży dotyczył wszystkich rodzajów preparatów, w tym preparatów "standardowych" dla niemowląt (0-6 miesięcy), preparatów "uzupełniających" (7-12 miesięcy), preparatów dla maluchów (13-36 miesięcy) oraz tzw. preparatów "specjalistycznych". Tak więc więcej dzieci z różnych grup wiekowych spożywa preparaty do żywienia niemowląt.


Szybki wzrost nastąpił w wielu krajach o dużej liczbie ludności, w tym na Bliskim Wschodzie, w Afryce Północnej, Europie Wschodniej, Azji Środkowej i w niektórych częściach Ameryki Łacińskiej. Najbardziej znaczący wzrost nastąpił we wschodniej i południowo-wschodniej Azji. W szczególności Chiny, które w 2005 r. odpowiadały jedynie za 14% światowej sprzedaży preparatów do żywienia niemowląt, a obecnie odpowiadają za 33% całej sprzedaży.


W Azji Południowej oraz w Afryce Zachodniej i Środkowej ilości sprzedawane każdemu klientowi pozostają na niskim poziomie i nie wykazują oznak wzrostu. W Europie i Ameryce Północnej, mimo że wielkość sprzedaży w przeliczeniu na jednego klienta pozostaje wysoka, w latach 2005-2019 uległa ona wyrównaniu lub nieznacznie spadła.


Przyczyny "boomu" sprzedażowego

Istnieją medyczne powody stosowania bezpiecznych i odpowiednich substytutów mleka kobiecego. Niektóre kobiety uważają, że kontynuowanie karmienia piersią jest trudne, w zależności od okoliczności, i mogą stosować preparaty do żywienia niemowląt jako alternatywę lub uzupełnienie karmienia piersią. Nasze badanie pokazuje również, że decyzje i praktyki dotyczące stosowania preparatów do żywienia niemowląt mogą być silnie kształtowane przez szersze siły społeczne, takie jak marketing komercyjny, a nie indywidualny wybór.


Wiadomo, że sprzedaż preparatów do żywienia niemowląt wzrasta wraz z bogaceniem się i urbanizacją krajów oraz w miarę jak coraz więcej matek podejmuje formalne zatrudnienie. Wzrost sprzedaży preparatów mlecznych w Azji można częściowo wytłumaczyć faktem, że miliony kobiet rozpoczynają pracę zarobkową, zwłaszcza w rozległych strefach produkcyjnych tego regionu.


Milionom kobiet na całym świecie brakuje również odpowiedniego płatnego urlopu macierzyńskiego i ochrony socjalnej. Oznacza to, że decyzja o karmieniu mlekiem modyfikowanym może być podjęta tylko z konieczności, aby uniknąć utraty pracy i dochodów. Wiemy też, że wiele szpitali i placówek opieki zdrowotnej nie jest przygotowanych do pomocy kobietom w rozpoczęciu karmienia piersią - niewiele placówek opieki nad matkami i noworodkami na świecie spełnia standardy opieki nad matkami karmiącymi piersią i noworodkami.


Ważne są również czynniki komercyjne. Tylko pięć firm kontroluje 57% światowego przemysłu mleka modyfikowanego, wartego 56,6 miliarda dolarów (42,5 miliarda funtów). Przemysł ten wydaje rocznie około 5 miliardów dolarów na marketing, który w znaczący sposób kształtuje normy społeczne dotyczące karmienia niemowląt i dzieci.


Przekazy marketingowe mogą przedstawiać mleko w proszku jako nowoczesne, naukowe i porównywalne lub lepsze od mleka matki. Rozwój mediów społecznościowych umożliwia firmom docieranie do matek ze spersonalizowanymi ofertami produktów i reklamami.


Kluczowym kanałem marketingowym są także szpitale. Firmy często angażują pracowników służby zdrowia do promowania karmienia mlekiem modyfikowanym. W wielu krajach pracownicy służby zdrowia są bezpośrednio wynagradzani za promowanie preparatów do żywienia niemowląt. Częściej jednak firmy wpływają na pracowników służby zdrowia pośrednio, sponsorując ich stowarzyszenia, konferencje i szkolenia.


Firmy promują także całą gamę swoich produktów mlecznych dla niemowląt i małych dzieci, stosując opakowania i etykiety przypominające standardowe preparaty do początkowego żywienia niemowląt. Pozwala to firmom obejść surowsze zakazy dotyczące marketingu preparatów do początkowego żywienia niemowląt.


Ważne są również przepisy marketingowe. Fakt, że sprzedaż preparatów do początkowego żywienia w Chinach kwitnie, a w Indiach utrzymuje się na niskim poziomie, częściowo wynika z różnic w otoczeniu regulacyjnym - w Indiach przepisy dotyczące marketingu są bardziej rygorystyczne i kompleksowe.


Mimo że istnieje międzynarodowy kodeks mający na celu powstrzymanie agresywnego i niewłaściwego marketingu preparatów mlekozastępczych, większość rządów nie wprowadziła go w pełni do prawa. A nawet jeśli takie przepisy istnieją, naruszenia marketingu przez firmy produkujące preparaty do żywienia niemowląt często pozostają bezkarne. Przemysł produkujący preparaty do żywienia niemowląt był w stanie lobbować przeciwko zaostrzeniu przepisów, częściowo poprzez promowanie własnej - znacznie słabszej - polityki marketingowej.


Problemy zdrowotne

Mleko matki i karmienie piersią, jeśli tylko jest to możliwe, ma wiele zalet w porównaniu z mieszankami i karmieniem butelką - dlatego wzrost sprzedaży mieszanek jest niepokojący.


Wykazano, że karmienie piersią zmniejsza prawdopodobieństwo infekcji u dzieci i obniża ryzyko rozwoju chorób przewlekłych, takich jak otyłość i cukrzyca w późniejszym okresie życia. Karmienie piersią wiąże się również z mniejszym ryzykiem zachorowania na raka piersi i szyjki macicy oraz cukrzycę wśród matek.


Niepokojące jest także rosnące spożycie mleka modyfikowanego przez niemowlęta i małe dzieci, ponieważ produkty te są często bardzo przetworzone, drogie, zawierają dużo cukru i mogą wprowadzać złe nawyki żywieniowe. Ich coraz częstsze stosowanie może przyczynić się do wzrostu liczby dzieci z nadwagą i otyłością na świecie.


Preparat do początkowego żywienia nie jest produktem sterylnym i może być niebezpieczny, jeśli jest przygotowywany w niehigienicznych warunkach lub gdy jest zbyt rozcieńczony albo zbyt skoncentrowany. Brakuje w niej składników wzmacniających odporność i innych ważnych elementów mleka kobiecego, co dodatkowo zwiększa ryzyko niedożywienia i chorób zakaźnych. W rezultacie powszechne karmienie piersią zamiast stosowania preparatów do żywienia niemowląt mogłoby zapobiec około 823 000 zgonów dzieci rocznie (głównie w krajach o niskim i średnim dochodzie), w tym 595 000 zgonów z powodu biegunki i zapalenia płuc, oraz około 20 000 zgonów matek z powodu raka piersi (głównie w krajach o wysokim dochodzie).


Globalny wzrost sprzedaży preparatów do żywienia niemowląt stanowi wyraźny problem dla zdrowia na świecie. Biorąc pod uwagę siłę oddziaływania korporacyjnego przemysłu preparatów mlecznych na zachowania i zrozumienie, należy zrobić więcej, aby zapewnić wszystkim matkom i dzieciom ochronę przed niewłaściwą promocją oraz umożliwić im karmienie piersią tak długo, jak tego chcą. Oznacza to wzmocnienie przepisów zakazujących szkodliwych praktyk marketingowych, rozszerzenie dostępu do płatnego urlopu macierzyńskiego oraz zapewnienie, że wszystkie placówki opieki zdrowotnej spełniają światowe standardy.The Conversation


David McCoy, profesor globalnego zdrowia publicznego, Queen Mary University of London; Julie P. Smith, honorowy profesor nadzwyczajny, Australian National University, i Phillip Baker, pracownik naukowy, Institute for Physical Activity and Nutrition, Deakin University, Deakin University


Artykuł został opublikowany przez The Conversation 

businews.pl
itnews24.pl
itlife.pl
ofio.pl
tvtu.pl
wikipedia.org

Komentarze

Popularne posty z tego bloga